Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 15-р даалгавар

Хам холбохын “–н” нөхцөлөөр холбогдсон холбоо үгийг олоорой.

  • A.

    удаан алхах

  • B.

    гурван гол

  • C.

    ярьсан сэдэв

  • D.

    дүрслэн ярих

  • E.

    мөнгөн өвөл

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 16-р даалгавар

“хайртай” гэдэг үг үгсийн аймгийн хувьд аль хэсэгт багтах вэ?

  • A.

    хүн, шавь, хүүхэд, нутаг 

  • B.

    хайрласан, дурласан

  • C.

    үүрд, ашид, эгнэгт, мөнхөд

  • D.

    учраас, болохоор, бөгөөд

  • E.

    шударга, үнэнч, эрэлхэг

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 17-р даалгавар

Төрөл үгээс бүрдсэн хэсгийг олоорой.

  • A.

    хянуур, хянамгай, хяналт, хянагч

  • B.

    хиймэл, хийц, хийл, хийлч, хийс,

  • C.

    ургац, ургамал, ургацаг, урлаг

  • D.

    холбоо, холбоц, холбогч, холигч

  • E.

    хөгжил, хөгжөөн, хөгшин, хөгжим

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 18-р даалгавар

Хэлц үгээс бүтсэн хэсгийг сонгоорой.

  • A.

    хар хурд, хөх тэнгэр

  • B.

    бор морь, цэцэгт нуга

  • C.

    хар санаа, хар цаас

  • D.

    бор хоног, цагаан зан

  • E.

    хээр морь, хар үүр

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 19-р даалгавар

Ойрад нутгийн аялгууны “жирглнт” хэмээх үгийг халх аялгуунд зөв буулгасныг олоорой.

  • A.

    жиргээт

  • B.

    жаргалаа

  • C.

    жаргалант

  • D.

    жиргэлээ

  • E.

    зургаат

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 20-р даалгавар

Бүтээврийн нийлцийг ажиглаад, ялгаатай үгийг олоорой.

  • A.

    амгайвчил

  • B.

    хөнгөвчил

  • C.

    хуруувчил

  • D.

    саравчил

  • E.

    үүргэвчил

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 21-р даалгавар

Үгсийг утгаар нь зөв харгалзуулсныг олоорой.

1.         тарх                            a. мэдрэлийн төв эрхтэн

2.         тархи                          b. бутрах, сарних

3.         тарах                          c. дэлгэрэх, түгэх

  • A.

    1a, 2c, 3b

  • B.

    1c, 2a, 3b

  • C.

    1c, 2b, 3a

  • D.

    1a, 2b, 3c

  • E.

    1b, 2a, 3c

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 22-р даалгавар

Адил дүрмээр бичсэн үгсийг олоорой.

  • A.

    хаяя, суръя

  • B.

    оёё, саная

  • C.

    нэрлэе, эрье

  • D.

    норъё, зорьё

  • E.

    харья, сэрье

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 23-р даалгавар

Цэгийн оронд утга тохирох үгсийг сонгоорой.

“Ёс ..................................... дагах ёстой” гэсэн санааг ..........................

  • A.

    уламжлаа, уламжиллаа

  • B.

    уламжиллаа, уламжлалаа

  • C.

    уламжлалаа, уламжиллаа

  • D.

    уламжлаа, уламжлалаа

  • E.

    уламжлалаа, уламжлаа

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 24-р даалгавар

Л.Түдэв “Оройгүй сүм” романы дараах хэсгээс шашны хам сэдвийг илтгэх үг хэллэгийг олоорой.

“Хоосон чанарын ухаан бясалган үйлдэх нь нисванис бүхнийг барах, бурхны хутаг олох мөн буюу эсвээс биш буюу?” гэж төвөдөөр асуулаа. Гурван хэлээр гурав давтан асуухад тэр үг хэлж эс чадав.

  • A.

    төвөдөөр асуух

  • B.

    гурван хэлээр асуух

  • C.

    бурхны хутаг олох

  • D.

    гурав давтан асуух

  • E.

    бясалган үйлдэх

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 25-р даалгавар

Л.Түдэв “Оройгүй сүм” романы дараах хэсэгт Санжийн ямар зан чанар илэрч байна вэ?

“Энэ Пансан яасан атаархуу амьтан бэ? Зиндааныхан маань цөм л баяр хөөр болж байхад энэ л ганцаараа пад хар царайлчхаад бас юу гээд байгаа юм бэ? Бурхны номоос авсан үгээрээ над гайхуулах гэсэн юм болов уу?” гэж Санж дотроо бодлоо.

  • A.

    хөөргөн хөвсөргөн

  • B.

    хянуур хянамгай

  • C.

    буурь суурьтай

  • D.

    атаархуу жөтөөрхүү

  • E.

    санаа муутай

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 26-р даалгавар

Л.Түдэв “Оройгүй сүм” романы доорх орчин нөхцөл нь төвөд лам нарын ямар байдлыг тодотгож байна вэ?

Санж Төвөдөд ирж, олон эрдэмт лам нартай төвөд, сингалаар ном хаялцан, тэднийг хариу хэлж чадахааргүй болгосондоо сэтгэл өег байлаа. 

Монголын нэг лам ном хаялцаж, Бэрээвин хийдийнхнийг ийнхүү паг суулгасан тухай үг Лхас даяар тархав.

  • A.

    төвөдөөр ном хаялцахдаа муу

  • B.

    сингалаар ном хаялцахдаа муу

  • C.

    Лхас даяар цуу үг тараадаг 

  • D.

    хариу хэлж чаддаггүй

  • E.

    эрдэм ухаан дулимаг

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 27-р даалгавар

С.Дашдооров “Бууж мордох хорвоо” өгүүллэгийн “Өвгөнийг хөдөөлүүлэхэд газар газраас бишгүй хүн ирж, ах дүү үр хүүхэд нь цөмөөрөө л байж байна” гэсэн хэсгээс илрэх санааг олоорой.

  • A.

    Ах дүү, найз нөхөд олонтойг харуулсан.

  • B.

    Нутаг усандаа алдартай байсныг харуулсан.

  • C.

    Ангааг буянтай хүн байсныг харуулсан.

  • D.

    Нутаг ус нь аятай сайхан газар байсныг харуулсан.

  • E.

    Ангааг элбэг дэлбэг  амьдарсан хүн гэдгийг харуулсан.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 28-р даалгавар

С.Дашдооров “Бууж мордох хорвоо” өгүүллэгээс үндэсний ижилсэл буюу монгол хүний зан заншил, сэтгэл зүйн өвөрмөц онцлогийг илэрхийлсэн хэсгийг олоорой.

  • A.

    Төгөөгийнхөөс хоёр зузаан гүвээ давах нь хагас өртөө зайтайн шинж.

  • B.

    Түүний замд халуун хошуут мал таарсан нь ажил бүтэхийн шинж.

  • C.

    Хоногийн дараа үд хэвийж байхад Самбаа ирлээ.

  • D.

    Газар газраас ах дүү, үр хүүхэд нь цөмөөрөө ирлээ.

  • E.

    Энэ л зэрэглээ наадсан талд төрж, эрийн цээнд хүрсэн.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 29-р даалгавар

С.Дашдооров “Бууж мордох хорвоо” өгүүллэгт: Төгөө өвгөний “Хүн өөрсдөө мэдэхгүйгээс биш бие биедээ хэчнээн өртэй байх юм бэ дээ” гэж хэлсэн нь ямар утгыг агуулж байна вэ?

  • A.

    Хүмүүс бие биедээ өртэй байдгийг

  • B.

    Хүмүүс нэгэндээ өртэйгөө мэддэггүйг

  • C.

    Хүний тусыг санаж явдгийг

  • D.

    Хүний дурсамж санаашралыг

  • E.

    Хүний сэтгэл хөдлөлийг

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 30-р даалгавар

“Хайку” төрлийн шүлгийг олоорой.

  • A.

    Яг замын хажууд

    Ягаахан цэцэг дэлгэрчээ

    Яая гэх вэ, морь минь идчихлээ.

  • B.

    Хайр сэтгэл, шударга үнэнийг хан тэнгэрээс

    Харамгүй хүртээж, энэ л бүсгүйд цогцлуулжээ

    Хараад ханашгүй гоо үзэсгэлэнг цэцэглүүлжээ.

  • C.

    Үхэх төрөхийн утга учир оньсого мэт

    Үзтэл мэргэд утга учрыг нь олж чадсангүй

    Битүү цагаригийн эхлэл, төгсгөл хаана байнам

    Бид хаанаас ирсэн, хаашаа одох вэ?

  • D.

    Чиний явах сайн замыг, үүл чамдаа зааж өгье би

    Чихэнд шингээж захих үгээ дараагаар нь хэлж өгье.

  • E.

    Хээлэн үлээх салхи

    Нимгэн мандлыг бидэрлэнэ

    Зөөлөн исгэрэх шагшуурга

    Хөнгөн уйтгар төрүүлнэ.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 31-р даалгавар

Өгүүлбэрийг зөв уншсаныг олоорой.

  • A.

    Монгол бичиг бол соёлын түүхэн уламжлалыг тээн авч явдаг.

  • B.

    Монгол бичиг бол соёлын түүхэн уламжлалыг даан авч явдаг.

  • C.

    Монгол бичиг бол соёлын түүхэн уламжлалыг тэгнэн авч явдаг.

  • D.

    Монгол бичиг бол соёлын түүхэн уламжлалыг даган авч явдаг.

  • E.

    Монгол бичиг бол соёлын түүхэн уламжлалыг тахин авч явдаг.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 32-р даалгавар

Холбоо үгийг зөв уншсаныг олоорой.

  • A.

    хөөрхий гүү

  • B.

    хөөрөх хөө

  • C.

    хөөрхий хүү

  • D.

    хөөрөнгүй хүү

  • E.

    хөөрхөн гүү

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 33-р даалгавар

“илт” хэмээх үгийг зөв бичсэн нь аль вэ?

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 34-р даалгавар

Галигийг үндэсний бичигт зөв буулгасныг олоорой.

“Эхэ хүмүн-ү дөлүгэн агаши занг”

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 35-р даалгавар

” нөхцөлийг залгасан зүй тогтлыг ажиглаад, тохирох үгийг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 36-р даалгавар

багш” гэсэн үгийг хамаатуулах нөхцөлөөр  зөв хувилгасныг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 37-р даалгавар

Олноороо үйлдэх утга илэрхийлсэн үгийг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 38-р даалгавар

“үйл үндэс + цагаар төгсгөх нөхцөл” гэсэн бүтэцтэй үгийг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 39-р даалгавар

“эх” хэмээх үгийг утгаар нь зөв ялгасныг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-2 Минут-2
D хувилбарын 40-р даалгавар

“барометр” хэмээх үгийн зөв бичлэгийг олоорой.

  • A.

  • B.

  • C.

  • D.

  • E.

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 1-р даалгавар

Цэгийн оронд тохирох хариултыг сонгоорой.                                                              

.................. гэдэг нь тодорхой хэв шинжит харилцаа бүхий тэгш бус байдлын тогтолцоо.

  • A.

    Тэгш бус байдал                     

  • B.

    Нийгмийн давхраажилт           

  • C.

    Нийгмийн давхраа

  • D.

    Нийгмийн нийтлэг                 

  • E.

    Нийгмийн ялгарал

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 2-р даалгавар

Дараах ойлголтоос аль нь бурангүй үзлийг тодорхойлсон байна вэ?                        

  • A.

    Нэг бүлэгт давуу боломж олгосон атлаа нөгөөгийнх нь боломжийг хаах үйлдэл

  • B.

    Хүний нийгэмд эзлэх байр суурь, гүйцэтгэх үүрэг, эдлэх эрхийг тодорхойлж байдаг.

  • C.

    Нэг бүлгийнхний зүгээс нөгөө бүлгээ тодорхойлдог үзэл бодол, хандлага

  • D.

    Нийгмийн гишүүд хувийн болон нийгмийн шинжээрэй зааглагдан хуваагдах ойлголт.

  • E.

    Эрэгтэй, эмэгтэй хүний нийгмийн бүтэц, соёлоос хамааран тодорхойлогдох ялгаа.

Оноо-2 Минут-1
A хувилбарын 3-р даалгавар

Дараах ойлголтуудын аль нь зөрчилдөөний онолын үзэл баримтлалд хамаарах вэ?

  • A.

    Ангийн ялгаа нь ашиг сонирхлын ялгаанд хүргэх ба нийгмийг хөдөлгөгч хүч нь болдог.

  • B.

    Нийгмийн зөрчил нь ангийн ялгаанаас гадна шашин, үзэл суртлаас хамаардаг

  • C.

    Тухайн зүйл нь юу болохыг өөрөө хэрхэн ойлгож, төсөөлж байгаадаа тулгуурладаг.

  • D.

    Ангийн ялгарлыг өмчийн гэхээсээ эрх мэдлийн ялгаатай түлхүү холбон үздэг.

  • E.

    Ажил мэргэжлийн нэр хүнд нь хүний боловсрол, орлогын хэмжээгээр тодорхойлдог.

Оноо-2 Минут-1
A хувилбарын 4-р даалгавар

  1. Монголын социализмын үеийн нийгмийн давхраажилтын ангиллыг ялгаатай бүтэцтэй нь тохируулна уу.    

а

Ажилчдын

1

Босоо шатлалын дагуу эрх мэдэл, орлогын ялгаатай

b

Сэхээтний

2

Тээврийн, үйлчилгээний, аж үйлдвэрийн салбартай

c

Номенклатура

3

Нийтийн ба хоршооллын өмчлөлөөрөө ялгаатай

  • A.

    a2, b1, c3             

  • B.

    a1, b2, c3            

  • C.

    a3, b1, c2         

  • D.

    a3, b2, c1           

  • E.

    а2, b3, c1    

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 5-р даалгавар

2020-2023 оны “Зам тээврийн ослын бүртгэл” гэсэн баримт бичгээс хүүхдийн зам тээвэрт өртсөн хэсгийг сонгон, тус онуудын давтамж хоорондын хамаарлыг статистик шинжилгээ ашиглан шинжилсэн гэж үзвэл судалгааны аль арга вэ?                                             

  • A.

    Контент анализ                              

  • B.

    Туршилтын арга

  • C.

    Тоон судалгаа                                

  • D.

    Асуулга

  • E.

    Дедукц

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 6-р даалгавар

Дараах бодомжуудаас бүтэц-чиг үүргийн онолыг нийгмийн судалгааны үүднээс тайлбарласныг олоорой.                                                                                               

  • A.

    Нийгэм нь хувь хүний хүсэл зоригоос үл хамаарах объектив мөн чанартай тул нийгмийн судалгаагаар нийгмийн бодит байдал дахь үзэгдэл хоорондын зүй тогтлыг илрүүлж чадна.

  • B.

    Эрх мэдэлтэй хийгээд эрх мэдэл багатай хүмүүсийн харилцааны цаана оршин буй нийгмийн бодит байдлыг илрүүлэн өөрчлөх, сайжруулах боломжийг хайхаар нийгмийн судалгааг хийдэг гэж үздэг.

  • C.

    Нийгмийн бодит байдлыг судлах нь хүмүүс хэрхэн харилцдаг, тэдгээр хүмүүсийн үйлдэлд илрэх утга учрыг тэдний нүдээр харж, ойлгох явдал гэж үзнэ.

  • D.

    Нийгмийн бодит байдлыг объективоор судлах боломжгүй ч, далд оршин буй бодит байдлыг илрүүлэхийн тулд зонхилох тайлбарт захирагдалгүйгээр судлана гэж үздэг.

  • E.

    Нийгмийн тухай ерөнхий онол гэж байх боломжгүй бөгөөд судлагдсан бодит байдлаар индукцийн аргын дагуу тодорхой түвшний онол бүтээх боломжтой гэж үздэг.

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 7-р даалгавар

Нийгмийн судалгааны асуулгын арга нь 5 хэсэгтэй. Үүнээс удиртгал хэсэгт хамаарах өгөгдөл аль нь вэ?                                                                                                          

  • A.

    Орон нутгийн нэр, огноо, мэдээлэл цуглуулагчийн нэр зэргийг тэмдэглэнэ

  • B.

    Хувь хүний нийгмийн байр суурийг тодорхойлох асуултууд байна

  • C.

    Судалгааны таамаглал, мэдээлэлд шаардлагатай туслах асуултууд байна

  • D.

    Ямар зорилготой судалгааг, хаанаас явуулж байгаа тухай товч танилцуулга

  • E.

    Судалгаанд оролцогчдын холбоо барих утас, хаягийн талаар мэдээлэл байна

Оноо-2 Минут-1
A хувилбарын 8-р даалгавар

  1. Судалгааны нэр томьёо, ойлголтыг тохирох жишээ өгөгдөлтэй нь харгалзуулна уу.  

 

а

Дүн шинжилгээний нэгж

1

Нийслэлийн өрхийг судлах бол УБ хотын бүх өрх хамаарна.

b

Эх олонлог

2

УБ хотын бүх өрхийг хэмжих, шинжлэх хувь хүн, бүлэг, байгууллага зэргийг хэлнэ.

c

Нэлэнхүй судалгаа

3

УБ хотын бүх өрхийг хамруулах ба хүн ам, орон сууцны тооллого явуулах судалгаа

  • A.

    a2, b3, c1           

  • B.

    a1, b2, c3            

  • C.

    a2, b1, c3             

  • D.

    a3, b2, c1             

  • E.

    а1, b3, c2   

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 9-р даалгавар

Цэгийн оронд тохирох хариултыг сонгоорой.                                                                

Уламжлалт нийгмээс орчин үеийн нийгэм болон өөрчлөгдөхийг.................................. гэнэ.

  • A.

    Нийгмийн хувьсал                       

  • B.

    Нийгмийн шинэчлэл               

  • C.

    Нийгмийн хувьсгал

  • D.

    Нийгмийн хяналт                        

  • E.

    Нийгмийн гажуудал

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 10-р даалгавар

“Нийгмийн өөрчлөлтийг нэг л хүчин зүйлээр тайлбарлах нь учир дутагдалтай, учир нь нийгэм өөрчлөгдөхөд эдийн засгийн адил төр, арми, шашин чухал үүрэг гүйцэтгэдэг” гэдэг нь хэний үзэл баримтлал вэ?

  • A.

    Г. Ленский, Ж. Ленский                          

  • B.

    К. Маркс                         

  • C.

    М. Вебер                                  

  • D.

    Т. Парсонс                                              

  • E.

    Тённис

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 11-р даалгавар

“Тодорхой бүлгийн гишүүдэд байдаг үнэт зүйлс, тэдгээрийг дагаж мөрддөг хэм хэмжээ болон материаллаг баялгийг багтаадаг цогц ойлголтыг соёл гэнэ” гэж үзсэн нь хэний үзэл баримтлал вэ?

  • A.

    Р.Бенедикт      

  • B.

    А.Гидденс           

  • C.

    Э.Тайлор           

  • D.

    Э.Кассирер         

  • E.

    Ж.Локк

Оноо-2 Минут-1
A хувилбарын 12-р даалгавар

  1. Хуулийн ойлголтыг тохирох хуультай нь харгалзуулна уу.                                        

 

а

Монгол хэлний тухай хууль

1

Соёлын үнэт зүйл гэдэгт эх хэл, уламжлалт технологи гэх мэт хамаарна.

b

Монгол улсын Үндэсний аюулгүй байдлын тухай хууль

2

4 жил тутамд Ерөнхийлөгчийн нэрэмжит шагнал олгоно гэж заажээ.

c

Монгол улсын Соёлын тухай хууль

3

Монголын түүх, соёл бол үндэсний аюулгүй байдлын дархлаа мөн

  • A.

    a2, b1, c3          

  • B.

    a1, b2, c3           

  • C.

    a2, b3, c1             

  • D.

    a3, b2, c1           

  • E.

    а1, b3, c2   

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 13-р даалгавар

“Дэлхийн бүх улс орнууд он солигдох мөчийг өөрийн үндэстний зан үйл, итгэл үнэмшил, ёс заншлын онцлогоор угтан хуучин оноо үдэж, шинэ оноо угтдаг” гэсэн нь соёлын аль ойлголтод хамаарах вэ?    

  • A.

    Нэгдмэл шинж

  • B.

    Соёлын динамик                        

  • C.

    Сонгодог соёл

  • D.

    Түгээмэл шинж                                 

  • E.

    Үндэсний соёл

Оноо-1 Минут-1
A хувилбарын 14-р даалгавар

Хүснэгт дэх мэдээллийг уншаад соёлын өвийн ангиллыг илэрхийлж байгаа хэсгийг сонгоорой.                                                                                                                       

  • A.

    Хүмүүсийн амьдралын хэв маягт онцгой ялгаа илэрдэггүй нь нэг хэв загварын соёлд хамаарна.

  • B.

    Морин хуур, балет, нийтийн дуу нь тус бүр соёлын ардын, нийтийн, сонгодог гэсэн ангилалд хамаарна.

  • C.

    Үндэсний соёлыг ангилах гол шалгуур нь зонхилогч ба дэд соёл болно.

  • D.

    Соёл нь хүй нэгдлийн, эртний, шинэ үеийн гэх мэт түүхэн цаг хугацааны хувьд ялгаатай оршдог.

  • E.

    Хадны зураг, археологийн дурсгал, морин хуур, уртын дуу, бие биелгээ нь биет ба биет бус соёлд хамаарна.

Нийт: 1,762